رضا فرهادیان
متولد۱۳۲۷ ازهمدان
معلم ، مربی ، پژوهشگر،و عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم.
تحصیلات را در زادگاهش آغاز کرد و پس از اخذ مدرک دیپلم در دانشگاه علم و صنعت تهران در رشته مهندسى مکانیک ودر (دانشسراى عالى تهران) در رشته مشاوره و راهنمایى تحصیلى (علمى) قبول گردید و به دلیل علاقهمندى به تعلیم و تربیت و معارف اسلامى، دانشگاه تربیت معلم را انتخاب نموده و با طى دوره دانشگاه زمینه براى ورود به آموزش و پرورش و درآمدن به کسوت شریف معلمى فراهم شد و در سال 1352 با استخدام در آموزش و پرورش، سالهاى پرشور و بهیادماندنى تدریس و مشاوره تعلیم و تعلم در زندگى فرهنگى او آغاز شد.
با ارتباطى که با مرحوم شهید دکترباهنرو شهیددکتر بهشتى(ره) داشت، جهت فعالیتهای فرهنگى قبل از انقلاب در سال 1353 به سمت مدیر عامل مؤسسه فرهنگی تربیتی آیت فیلم انتخاب گردید و به سبب احساس نیاز و علاقهمندى به علوم اسلامى وارد حوزه علمیه قم شد و با علاقه فراوان به فراگیرى دروس حوزه پرداخت.
وى در طول سالهاى خدمت در آموزش و پرورش به مطالعه، مشاوره و تحصیل دروس حوزوى اشتغال داشته و بهعنوان معلم تدریس و مشاور و راهنماى دانشآموزان و اولیاى آنها نقش مؤثرى در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت داشته و مسئولیت معاونت پرورشی آموزش وپرورش استان همدان و مرکز مشاوره خانواده در آموزش و پرورش استان قم از دیگر مسئولیتهاى وى در آموزش و پرورش بوده است.
درهمین سالها درمیدان مدرسه ،باتوجه به نیازمخاطبین کتابهای متعددی را درحوزه تعلیم وتربیت برای سنین مختلف کودک ،نوجوان وجوان تالیف نموده است.
در سال 1367 طى حکمى عضو ستاد تغییر بنیادى نظام آموزش و پرورش گردید و در تدوین فلسفه تعلیم و تربیت و پیشنویس طرح بنیادى تغییر نظام آموزش و پرورش با وزارت آموزش و پرورش مشارکت نمود. در طى این دوران همچنان به دروس حوزه اشتغال داشته و به فراگیرى درس خارج از اساتیدى چون آیتالله جوادى آملى، فاضل لنکرانى(ره)، وحید خراسانى بهره برده است و دوره تخصصى فلسفه اسلامى از منطق منظومه تا فلسفه و عرفان اسلامى را گذرانده است.
وى در طول دورههاى تحصیل حوزه و خدمت در آموزش و پرورش در سال 1369 با تأسیس مؤسسه ومجتمع فرهنگى تربیتى توحید در جهت پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت اسلامى درمیدان عمل و درحوزه ی نظر ، تلاش نموده و حاصل سالها فعالیت و مطالعه و تجربه مفید آموزشى و تربیتى خود راباعنایت به سند تحول،برای اولین بار “طرح نهادینه سازی ارزش ها “رادرمدارس ازپیش دبستان تا دبیرستان طراحی وسرپرستی واجراکرده است و بیش از سی جلد کتاب و مقالات مختلف در مجله پیوند و تربیت و سایر روزنامهها و ویژهنامههاى تربیتى وابسته به آموزش و پرورش تالیف نموده است که برخى از این کتابها بارها به چاپ رسیده است و تجدید چاپ مکرر گردیده است.
فهرست بعضی ازکتابهای تالیف شده؛
برای اولین بارتدوین (۱۷جلد) کتابهای( درسی پرورشی) پایه ها، ازپیش دبستانی ، دبستاني، ودبیرستانی تحت نظارت ایشان نظریه رضا فرهادیان درباره شکلگیری عادتها و نهادینهشدن ارزشها به فرآیندهایی اشاره دارد که طی آنها، عادات و ارزشها در افراد و جامعه بهتدریج شکل میگیرند و تثبیت میشوند. این نظریه مراحل مختلفی برای این روند در نظر میگیرد که شامل موارد زیر است:
1. مرحله شناختی (آگاهی): این مرحله با شناخت و آگاهی از ارزشها و عادات خاص شروع میشود. افراد در این مرحله اطلاعاتی درباره اهمیت و لزوم این ارزشها و رفتارها بهدست میآورند و با آنها آشنا میشوند.
2. مرحله عاطفی (پذیرش): در این مرحله، افراد بهتدریج احساسات مثبتی نسبت به این ارزشها و عادات پیدا میکنند. این مرحله با تقویت احساسات و تمایلات درونی نسبت به ارزشها و عادات در افراد همراه است و زمینه لازم برای شکلگیری آنها درونی میشود.
3. مرحله رفتاری (تمرین و تکرار): در این مرحله، افراد رفتارها و ارزشها را در عمل تجربه میکنند و با تکرار آنها، بهتدریج این رفتارها به عادات پایدار تبدیل میشوند. تکرار رفتارهای ارزشمند باعث میشود که به مرور زمان این رفتارها نهادینه شوند و تبدیل به بخشی از هویت فردی یا جمعی افراد شوند.
4. مرحله تثبیت و نهادینهسازی (پایداری): در این مرحله، ارزشها و عادات به سطحی از پایداری میرسند که به بخشی از شخصیت و هویت افراد تبدیل میشوند و در جامعه نیز پذیرفته و پایدار میشوند. این مرحله پایانی شامل پذیرش اجتماعی و شکلگیری هنجارهای پایدار است که باعث میشود این عادات و ارزشها بهطور گسترده در جامعه نهادینه شوند.
این نظریه تأکید دارد که نهادینه شدن عادات و ارزشها به زمان،تمرکز، تمرین و تقویت نیاز دارد و در نهایت به پایداری این رفتارها در سطح فردی و اجتماعی منجر میشود.